Dorpsraad in de Pierenbode januari 2022

Corona

De eerste versoepelingen van de coronamaatregelen zijn inmiddels doorgevoerd, maar het aantal positieve coronatests neemt schrikbarend toe. Ongekende aantallen worden er dagelijks gemeld en deze hebben ook direct invloed op onze levenssfeer. Ondanks dat de scholen weer open zijn, worden hele klassen naar huis gestuurd vanwege het hoge aantal besmettingen. De mentale weerbaarheid van ons allen wordt flink op de proef gesteld. Ook in deze moeilijke tijden is het van belang om er voor elkaar te zijn. We kunnen allemaal wel even een oppepper gebruiken. Maak dus weer eens een praatjes tijdens je wandeling en neem de tijd om te vragen hoe het met iemand gaat. Een klein gebaar kan al vaak het verschil maken. Denk hierbij vooral aan de kwetsbaren en eenzamen in onze samenleving. Hun leefwereld is weer erg beperkt. Een kaartje of telefoontje kan al het verschil maken. Alleen samen komen we deze moeilijke tijden door. Wees een beetje lief voor elkaar, blijf gezond en er komen weer betere tijden aan.

Hart van Steensel

In Duizel is inmiddels het kerkgebouw aan de eredienst onttrokken. Dit kerkgebouw is aangekocht door Wim van der Leegte (van het VDL-concern). Hij heeft het gebouw geschonken aan een stichting ter behoud van het erfgoed in Duizel. Het is de verwachting dat de verkoop van het kerkgebouw in Steensel voor 1 juli 2022 zal worden afgerond. Bij het onttrekken van een kerkgebouw aan de eredienst wordt er meestal nog een laatste eucharistieviering gehouden. Daarna wordt de godslamp, het heilige sacrament, het heilige boek en het heilige oliesel uit de kerk gehaald. Deze worden dan meegenomen naar de Willibrorduskerk in Eersel. Het Stinsels Archief is samen met Rondom de Toren in overleg met het parochiebestuur over het behoud van het interieur en inboedel van het kerkgebouw. Unieke beelden, attributen en gebruiksvoorwerpen die van belang zijn voor Steensel willen we voor ons dorp behouden. We richten ons hier vooral op attributen die te maken hebben met de Heilige Lucia en de geschiedenis van Steensel. In het gerenoveerde kerkgebouw zal straks nog steeds een devotieruimte aanwezig zijn, ook zal een gedeelte van het gebouw ingericht worden als museum. Volop mogelijkheden dus om ons erfgoed zorgvuldig te kunnen bewaren en tentoon te stellen.

Verkeerscontroles

Op de Riethovenseweg worden er periodiek verkeerscontroles gehouden. Hierbij zijn al diverse verkeersboetes uitgedeeld, dus wees gewaarschuwd. De controles zullen ook op andere plaatsen in ons dorp gaan plaatsvinden. Doel is om Steensel veilig te maken voor alle verkeersdeelnemers.

Kunstroute

Naast het groene ei op de ovotonde in Eersel is er inmiddels een tweede beeld geplaatst aan de Kunstwandelroute Het Groene Lint. Het kunstwerk staat ter hoogte van drie waterpoelen nabij buurtschap de Hees. Het beeld ‘Janus’ is gemaakt door de Tilburgse kunstenaar Jef Voets. De Januskop is een veelvoorkomend thema en staat voor tegenstellingen. Het beeld bestaat uit twee gezichten waarvan er één naar Eersel kijkt en de andere richting Steensel. In februari/maart zal  achthonderd meter verderop richting Steensel aan de bosrand bij de sparren het derde beeld worden geplaatst. Dat is het beeld Magaloceros Ornamentus Gigantus van Jan ijzerdoorn en bestaat uit twee geweien. Voor het vierde kunstwerk heeft de gemeente Eersel Tom L’Istelle opdracht gegeven. Dit beeld of beeldengroep komt te staan op de hoek van de Genderdreef met de Knegselseweg.